سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

محمود احمدی‌رئیس جمهور که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در گامبیا به سر می‌برد گفت: ملت ایران در کنار ملت مظلوم آفریقا خواهد بود.

به گزارش گروه سیاسی همشهری، محمود احمدی نژاد که پنج شنبه گذشته برای حضور در هفتمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا راهی بانجول، پایتخت گامبیا شده، روز گذشته در این اجلاس به عنوان میهمان ویژه حاضر شد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور گفت: ملتهای مظلوم با وجود مخالفت قدرتهای زورگو باید با هم متحد شوند و برای برپایی حکومت صالحان در جهان تلاش کنند.

رئیس جمهور در مراسم نماز جمعه بانجول با اشاره به این که امروز نشانه های از بین رفتن قدرتهای زورگو به وضوح دیده می شود و مردم آفریقا مردمی بافرهنگ، مستعد، بسیار نجیب و پاک هستند، گفت: مسلمانان امکانات، ذخایر ، معادن و دانشمندان و متخصصان کافی دارند و می توانند با اتحاد خود بر مشکلات موجود فائق آیند.

احمدی نژاد با بیان این که برای پیروزی باید دست در دست هم دهیم و با تلاش و توکل به خدا کارها را جلو ببریم، تصریح کرد: امروز دنیا با مشکلات فراوان مانند فقر، جهل، ظلم، تبعیض، تجاوز و کشتار مواجه است و ریشه تمام اینها در قدرتهای بزرگ است که از خدا فاصله گرفته و پروردگار را پرستش نمی کنند.

دیدار با رئیس جمهور ساحل عاج

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور گفت: ملت ایران در برابر زیاده خواهی نظام سلطه ایستادگی و مقاومت می کند و از حق استفاده از فن آوری هسته ای دست برنمی دارد.

رئیس جمهور عصر جمعه در دومین روز سفر به گامبیا در دیدار «لوران باگ بو» رئیس جمهور ساحل عاج تلاش مستکبرانه چند دولت معدود برای تضییع حقوق ملت ها را تقبیح کرد و گفت: هر گاه نشانی از فتنه، ظلم و فشار به دولتهای مستقل وجود دارد رد پای تلاشهای استکباری دیده می شود.

رئیس جمهور بر سیاست جمهوری اسلامی  ایران مبنی بر گسترش روابط با کشورهای آفریقایی تأکید کرد و گفت: ایران برای افزایش و توسعه همکاری ها با کشورهای آفریقایی از جمله ساحل عاج هیچ محدودیتی ندارد.

«لوران باگ بو» رئیس جمهور ساحل عاج نیز در این دیدار برخورداری از فن آوری تولید انرژی صلح آمیز هسته ای را حق طبیعی ملت ایران دانست و گفت: کشورهای عضو اتحادیه  آفریقا خود را در کنار کشورهایی می دانند که برای دفاع از حقوق قانونی خود در برابر افزون طلبی مستکبران ایستادگی می کنند و ایرانیان نیز باید از حقوق مسلم خود دفاع کنند.

دیدار با رئیس جمهور کومور

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور گفت: صلح، آرامش و امنیت پایدار کومور با مرتفع شدن مشکلات مردم این کشور در سایه تلاش و مجاهدت دولت و ملت کومور محقق می شود.

رئیس جمهور جمعه در دیدار احمد عبد الله محمد سامبی رئیس جمهور کومور، ضمن آرزوی موفقیت برای دولت این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است در راستای همکاری های دو جانبه تجربیات خود را در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری و صنعتی در اختیار کومور قرار دهد.

احمد عبد الله محمد سامبی رئیس جمهور کومور نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت کشور خود با تأکید بر وحدت قوی و حمایت کشورهای اسلامی از دولت برآمده از آرای مردم کومور گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم کومور زیر خط فقر قرار دارند و دولت این کشور مصمم است تا مشکلات سنگین مالی و اداری به جا مانده از گذشته را رفع کند و رفاه و امنیت را برای مردم این کشور به ارمغان آورد.

کد خبر 1207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز